Certyfikowane naprawy rowerów elektrycznych

Rowery elektryczne są w dzisiejszych czasach coraz bardziej popularne i dostępne na polskim rynku. Głównym powodem jest coraz bardziej przystępna cena elektrycznego wspo... więcej >
MOSiR Sandomierz

PIASTY WIELOBIEGOWE – konserwacja i regulacja

PIASTY WIELOBIEGOWE – konserwacja i regulacja
    
Piasty wielobiegowe są to mechanizmy wewnętrzne pełniące rolę przerzutki w rowerze. Stosowane są głównie w komfortowych rowerach miejskich i trekkingowych. Najbardziej powszechnym mechanizmem w Europie jest Shimano Nexus: 3, 7 i 8-biegowy. Piasty wielobiegowe są bardzo wygodne w użytkowaniu, trwałe i odporne na zabrudzenia. Nie wymagają od właścicieli obsługi serwisowej. Odpowiednio obsługiwane przez serwis działają bezawaryjnie nawet przez kilkanaście lat. Wśród użytkowników cieszą się  bardzo dobrą opinią.

SERWIS
Ze względu na złożoność mechanizmu i skomplikowaną budowę nie zaleca się, aby użytkownicy dokonywali prób konserwacji, naprawy i regulacji piast wielobiegowych. Bardzo często kończy się to naprawą w serwisie Warsztat Shimano Nexus. Piasty nieodpowiednio złożone są narażone na uszkodzenia mechanizmów, a nieprawidłowa regulacja lub złe  podpięcie linki powoduje złą pracę przerzutki. Ze względu na dużo pytań pragniemy podzielić się własnymi doświadczeniami i wiedzą nabytą na szkoleniach Shimano Nexus.

KONSERWACJA:
Piasty wielobiegowe raz w roku powinny zostać zakonserwowane przez serwis. Podczas konserwacji przerzutka zostaje rozebrana na podzespoły, wyczyszczona ze starych smarów preparatami o właściwościach odrdzewiających i odtłuszczających. Sprawdzeniu poddane zostają łożyskowania i reszta podzespołów, a następnie w odpowiednich miejscach nasmarowana specjalnym preparatem Nexus. Po złożeniu sprawdza się czy przerzutka działa prawidłowo. Do wszystkich czynności stosujemy narzędzia i smary zalecane przez producenta. Przy stosowaniu innych preparatów piasta może nieprawidłowo pracować i ulec zniszczeniu.

Uwaga:
W serwisowaniu piast ważna jest kolejność demontażu i montażu podzespołów. Niepoprawnie złożone elementy piasty powodują wadliwą pracę. Jest to częsty błąd popełniany przez mechaników czy użytkowników. Przykładem jest nieprawidłowy montaż jednego z pierścieni zabezpieczających podzespoły, który powodował wadliwe działanie czterech z ośmiu biegów przekładni.

REGULACJA:
Regulację piasty należy dokonywać za każdym razem kiedy zamierzamy ściągnąć koło od roweru. Powodem jest odłączenie linki przerzutki od mechanizmu. Producent Shimano posiada aktualnie trzy modele piast, w których regulację dokonuje się w różny sposób.
NEXUS 3. W tym systemie luzujemy śrubę stabilizującą adapter i wysuwamy adapter wzdłuż osi piasty. Po ponownym montażu sprawdzamy zgodnie z instrukcją czy na odpowiednim biegu wskaźnik przesuwny znajduje się pomiędzy żółtymi liniami. Korekty dokonujemy baryłką przy manetce.
NEXUSIE 8. Demontaż odbywa się przez przekręcenie do tyłu pierścienia zabezpieczającego, a następnie można zdjąć uchwyt linki. Przy montażu bardzo ważnym jest ustawienie tego elementu zgodnie ze znakami czerwonymi i żółtymi. Tylko w jednej pozycji będzie można te elementy umieścić na swoim miejscu i zabezpieczyć. Kontroli regulacji dokonujemy sprawdzając pokrywanie się znaków na górnej części piasty na odpowiednim biegu zgodnie z instrukcją, a następnie dokonujemy odpowiedniej korekty baryłką przy manetce.

Uwaga:
Za każdym razem przed montażem koła w ramie należy sprawdzić czy linka jest poprowadzona prawidłowo i czy wodzik zmiany biegów obraca się swobodnie. Montując koło należy zwrócić uwagę na specjalne podkładki, które dają się ułożyć tylko w jednej pozycji gwarantującej odpowiednie ustawienie osi piasty w stosunku do ramy.

Wskazówki:

  1. Nigdy nie otwieraj piasty od strony napędowej.Niedokręcenie ramienia hamulca do ramy uszkodzi hamulec wewnętrzny przy próbie zatrzymania roweru.
  2. Praca zapadek  słyszana przez użytkowników w czasie jazdy przy aktywnej pracy korby jest normalna dla piast starszych gdzie jedne zapadki są czynne i ich nie słychać a inne pracują w systemie wolnobiegu. Shimano wyeliminowało ten efekt przez wprowadzenie w nowszych piastach systemu sprzęgła zamiast zapadek.
  3. Należy stosować tylko oryginalne komponenty oraz oryginalne smary Shimano. Smary te występują w różnych kolorach w zależności od przeznaczenia: piasta, hamulec wewnętrzny, zewnętrzny.

Nasz serwis posiada Certyfikat Shimano Warsztat Nexus. Naprawiamy wszelkiego rodzaju usterki w piastach wielobiegowych. Kontakt 15 687 73 73, Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Sklep i serwis rowerowy:

ul. Kochanowskiego 25
27-600 SANDOMIERZ

tel:
533 100 418

zapraszamy:
pon-pt: 10.00 -17.00
sob:      9.00 - 12.00

email: info@sport-rowery.pl

 http://www.sport-rowery.pl/images/baner%20narty-1.jpg

Ta strona używa plików Cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w naszej polityce prywatności.

Zgadzam sie na użycie plików Cookies.